مقالات ضدعفونی کننده

دستورالعمل ضدعفونی سطح بالا

دستورالعمل-ضدعفونی-سطح-بالا

دستورالعمل ضدعفونی سطح بالا

آندوسکوپی یک روش مهم برای تشخیص و درمان بیماری های دستگاه گوارش است. با این حال ، آندوسکوپی ممکن است منجر به آسیب بافت و مخاط شود. در چنین مواردی که ضدعفونی آندوسکوپ به اندازه کافی انجام نشده است ، عفونت بیمارستانی می تواند به راحتی از طریق این بافت آسیب دیده ایجاد شود .بنابراین ، اطمینان ازعدم آلودگی میکروبی آندوسکوپ در کاهش عفونت های بیمارستانی حائز اهمیت است.

 In-Use Evaluation of Peracetic Acid for High-Level Disinfection of Endoscopes-2016

اصول کلی مشترک برای استفاده از ضدعفونی کننده های سطح بالاو/یا استریلانت ها

  • سیستم طبقه بندی تجهیزات پزشکی

دکتر E. H. Spaulding یک سیستم طبقه بندی را ابداع کرد که تجهیزات پزشکی را بر اساس خطر عفونت ناشی از استفاده آنها به تقسیم بندی کرد (Petersen et al., 2011)

این سیستم طبقه بندی توسط FDA ، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) ، اپیدمیولوژیست ها ، میکروبیولوژیست ها و سازمان های پزشکی حرفه ای برای تعیین درجه ضدعفونی یا استرلیزاسیون مورد نیاز برای انواع مختلف تجهیزات پزشکی استفاده می شود.

اسپالدینگ  تجهیزات پزشکی و سطح ضدعفونی یا استرلیزاسیون آنها را در سه دسته تعریف می کند:

  1. بحرانی: تجهیزاتی که به طور معمول وارد بافت استریل یا سیستم عروقی بدن می شود. این دستگاه ها باید استریل شوند.
  2. نیمه بحرانی: تجهیزاتی که با غشاهای مخاطی در تماس است و به بافت استریل نفوذ نمی کند. این تجهیزات بایستی حداقل توسط ضدعفونی کننده سطح بالا ، گندزدایی گردد.
  3. غیر بحرانی: دستگاههایی که معمولاً در تماس با بیمار نیستند و یا فقط در تماس با پوست سالم می باشند. این وسایل ممکن است با ضدعفونی سطح پایین تمیز شوند.

 

دستورالعمل-ضدعفونی-سطح-بالا

دستورالعمل ضدعفونی سطح بالا

انجمن های تخصصی و نهادهای نظارتی، ضدعفونی کننده های سطح بالا را استاندارد مراقبت بهداشتی در باز پردازش آندوسکوپ های انعطاف پذیر می دانند.

)American Society for Gastrointestinal Endoscopy [ASGE] Standards of Practice Committee et al., 2008.(

از مارس ۲۰۰۹ ، سازمان غذا و داروی ایالات متحده سی محصول را به عنوان استریلانت و ضدعفونی کننده سطح بالا با ادعای عمومی برای گندزدایی دستگاه های پزشکی و دندانپزشکی دارای قابلیت استفاده مجدد،  تایید و منتشر کرده است.

اگرچه چندین نوع ماده شیمیایی توسط FDA به عنوان استریلانت و ضدعفونی کننده سطح بالا معرفی شده است ، اما سند SGNA (انجمن پرستاران و متخصصان گوارش آمریکا ) بر مواد شیمیایی ضدعفونی کننده سطح بالا بیشتر تمرکز می کنند تا استریلانت ها. لازم به ذکر است تمام پرسنلی که از مواد شیمیایی استفاده می کنند باید در مورد خطرات بیولوژیکی و شیمیایی موجود در حین انجام روشهایی که از ضدعفونی کننده ها استفاده می کنند ، آموزش ببینند (Petersen et al., 2011)

مواد ضدعفونی کننده سطح بالا

تعاریف زیر بر اساس استناد وب سایت رسمی CDC [1] به ” دستورالعمل استفاده از ضدعفونی کننده های سطح بالا و استریلانت ها به منظور آماده سازی مجدد آندوسکوپ های دستگاه گوارش” که توسط انجمن پرستاران و متخصصان گوارش (SGNA) در سال ۲۰۱۳ منتشر گشته [۲]، ترجمه و آماده شده است.

[۱] https://www.cdc.gov/niosh/topics/healthcarehsps/disinfect.html

[۲] https://www.sgna.org/Portals/0/Issues/PDF/Infection-Prevention/6_HLDGuideline_2013.pdf

تعاریف ضدعفونی کننده:

  • ضدعفونی کننده سطح بالا ( High-level disinfectant):

به یک جرمیساید شیمیایی اشاره می کند که بر اساس مصوبات FDA می تواند همه ویروس ها ، باکتری های     رویشی، قارچ ها ، مایکوباکتریوم و برخی از اسپورهای باکتریایی ، اما نه همه آنها را از بین ببرد (Rutala et al., 2008)

  • فرآیند ضدعفونی سطح بالا ( High-level disinfectant):

اشاره به تخریب همه میکروارگانیسم ها به استثنای سطوح بالایی از اسپورهای باکتریایی دارد Rutala et) (al., 2008

  • استریلانت ( Sterilant): 

به یک میکروب کش شیمیایی اشاره می کند که توسط FDA تایید شده است و می تواند همه        میکروارگانیسم ها ، (از جمله همه اسپورهای باکتریایی (را از بین ببرد. ((Rutala et al., 2008; Occupational Safety and Health Administration [OSHA], 2012 (

 

  • استریل (steril):

به معنای عاری بودن از کلیه اشکال زنده میکروارگانیسم هاست. (AAMI, 2010; Rutala et al., 2008).

 

  • استریلیزاسیون (sterilization):

به فرآیندی اطلاق می شود که منجر به حذف یا نابودی کامل تمام اشکال حیات میکروبی می شود. طبقه بندی اسپالدینگ استریلیزاسیون را استاندارد برای گندزدایی تجهیزات پزشکی که وارد سیستم عروقی یا بافت استریل می شوند ، مانند فورسپس بیوپسی ، مشخص می کند.

در حال حاضر ، مواد شیمیایی مورد استفاده برای ضدعفونی سطح بالا اندوسکوپ های گوارشی شامل موارد زیر است:

  • گلوتارآلدئید (GA)
  • ارتو فتالدهید (OPA)
  • پراستیک اسید (PAA)

در حال حاضر ، گلوتارآلدئید (GA) رایج ترین ضد عفونی کننده مورد استفاده برای آندوسکوپ هاست که البته کاستی های آن، از جمله گزارش هایی در مورد سویه های مقاوم باکتری ها و همچنین سمیت شناخته شده و تحریکات پوست/تنفس ایجاد شده بواسطه آن، قابل چشم پوشی نیست.

بر اساس تحقیقات انجام شده  NIOSHدر سال ۲۰۲۰ منتشر شده از طریق CDC که بر روی PAA انجام پذیرفته است، استفاده از پراستیک اسید بعنوان یک استریلانت در بازار جهانی با رشد سریعی همراه است که این رشد به سبب خصوصیات ویژه ای همچون اثر بخش قوی ضد میکروبی ، اثربخش در مدت زمان کوتاه و حتی عدم نیاز به شستشو بعد از استفاده که این محلول را حتی برای استفاده در صنایع غذایی مطلوب می سازد.

کاربردهای PAA در صنعت:

  • حوزه بهداشت و درمان

– ضدعفونی سطوح

– ضدعفونی کردن مرحله پایانی اتاق جراحی  و اتاق بیمار

– ضدعفونی ضدعفونی سطح بالا – آندوسکوپ

  • حوزه صنایع غذا و نوشیدنی

– ضدعفونی بافت موادغذایی گوشتی (مرغ ، گوشت قرمز)

– گنئزدای سطوح سخت

  • حوزه تصفیه آب

– فرآیند تصفیه آب

– گندزدای خطوط (CIP) فرآیند تصفیه

منبع:  NIOSH Research on Peracetic Acid (PAA).2020

 

دیدگاهتان را بنویسید