مقالات ضدعفونی کننده

آسیب قرنیه در طی تماس کلرهگزیدین با چشم

آسیب قرنیه در طی تماس کلرهگزیدین با چشم

کلرهگزیدین گلوکونات  برای آماده سازی پوست قبل از جراحی استفاده می شود و در محصولات ضدعفونی دست استفاده می شود.

دانشمندان در سال ۱۹۸۹  گزارش هایی از آسیب به قرنیه و چشم در پی تماس با کلرهگزیدن با چشم، در چهار بیمار مختلف داده اند:

_مورد اول

خانم ۶۰ ساله ای که تحت درمان بود، قبل از ethmoidectomy  کلرهگزیدین گلوکونات که برای ضدعفونی پوست قبل از عمل استفاده شده بود به چشم هایش رسید و برای یک ساعت باقی ماند، بیمار دچار قرمزی چشم توسعه یافته در هر دو چشم شد و کاهش بینایی اتفاق افتاد، به علت صدمات وارد شده به قرنیه ،عمل پیوند قرنیه بعد از ۲ ماه انجام شد.

_مورد دوم

خانم ۴۵ ساله ی تحت درمان بود، که در طی آماده سازی صورت برای پروتز صورت از کلرهگزیدین استفاده شد و کلرهگزیدین به چشم رسید( زمان باقی ماندن بر روی چشم گزارش نشده است). بررسی بیمار در طی ۳ ماه نشان داد که بینایی یک چشم به ۲۰/۴۰۰ رسید. (آسیب قرنیه در طی تماس کلرهگزیدین با چشم)

_مورد  سوم

کودکی  با ۹ ماه  سن، که برای جراحی جمجمه پوست سر و پلک آغشته به کلرهگزیدین شد(مدت زمان باقی ماندن کلرهگزیدین گزارش نشده است)، در نتیجه این تماس قرنیه سمت چپ حالت ابری پیدا کرد و نقص بزرگی در اپیتلیال مرکزی ایجاد شد، چشم چپ فورا شست وشو داده شد و با آتروفین و کورتیکواستروئیدد تحت کنترل قرار گرفت، نقص اپیتلیال برطرف شد ولی نقص قرنیه تا بیش از ۱۸ ماه باقی ماند.

_مورد چهارم

خانم ۸۳ ساله که برای خارج کردن آب مروارید تحت درمان بود، تماس چشم با کلرهگزیدین به صورت اتفاقی رخ داد، چشم فورا با محلول سالین شست و شو داده شد و از آنتی بیوتیک های موضعی استفاده شد. در پی این تماس، نقص اپیتلیال و نقص قرنیه به وجود آمد که نقص اپیتلیال بعد از چند روز و نقص قرنیه بعد از چندماه برطرف شد. (آسیب قرنیه در طی تماس کلرهگزیدین با چشم)

 

 

از مواد دیگری که به عنوان آنتی سپتیک قبل از عمل استفاده میشود Povidone_Iodine است، که توصیه میشود در مورد امن و بی خطر بودن آن در مورد چشم تحقیق شود و در صورتی که تایید شود از کلرهگزیدین برای چشم بی خطر تر است ، به عنوان جایگزین استفاده شود.

باید مراقب بود تا از تماس کلرهگزیدین با چشم قبل از عمل جلوگیری شود و در صورت تماس با چشم، با آب مقطر استریل و یا محلول استریل سالین شست و شو داده شود.

استفاده از کلرهگزیدین ممکن است باعث ایجاد تماس چشمی و آسیب به قرنیه شود،

درماتولوژیست ها، جراحان و… باید مراقب باشند که کلرهگزیدین پتانسیل آسیب رساندن به قرنیه چشم را دارد.

همچنین باعث ناشنوایی پیشرونده حسی به دنبال ورود به گوش میانی شود، پس لازم است در اطراف گوش به کار گرفته نشود.

 

منبع:

Jama,Jam 27,1989 – Vol 261 NO.4

در صورت علاقه مندی مقاله ای دیگر را مطالعه بفرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید