مقالات ضدعفونی کننده

ضدعفونی کننده های سطح بالا حاوی گلوتارآلدئید

ضدعفونی کننده های سطح بالا حاوی گلوتارآلدئید، امروزه به علت اهمیت بهداشت، کنترل عفونت بیمارستانی و پیشگیری از انتقال بیماری های عفونی، مبارزه علیه پاتوژن های شایع بیمارستانی اهمیت فراوان پیدا کرده است، آنتی سپتیک ها و ضد عفونی کننده های سطوح در بیمارستان ها و سایر مراکز درمانی و مراقبتی بسیار پر کاربردند

گلوتارآلدئید ۲ % یکی از مواردی است که سازمان غذا و داروی آمریکا جهت ضد عفونی سطح بالای ابزار و آندوسکوپ ها معرفی کرده است.

گلوتارآلدئید:

گلوتارآلدئید با فرمول C5H8O2  یک dialdehyde اشباع شده است که به عنوان ضدعفونی سطح بالا کاربرد فراوان دارد.

گلوتارالدئید به غشای خارجی میکروارگانیسم ها باند میگردد و مانع از انتقال مواد و جلوگیری از فعالیت آنزیم های موجود در فضای  پری پلاسمیک و دهیدروژناز ها میشود.

 

عملکرد محلول گلوتارآلدئید:

عملکرد گلوتارآلدئید با آلکیله کردن بنیان های مختلف میکروارگانیسم و در نتیجه تغییر در سنتز RNA و DNA و پروتئین اتفاق می افتد.

محلول های آبی گلوتارآلدئید اسیدی هستند و در این حالت اسپورکش نیستند، تنها در حالتی که با استفاده از مواد قلیایی به PH 8/7 تا ۵/۸ برسند دارای خاصیت اسپورکشی میشوند. در این حالت ماندگاری بالایی دارد و تا ۲۸ تا ۳۰ روز میتواند فعالیت ضد میکروبی خود را حفظ کند. با این حال فعالیت ضد میکروبی به شرایط استفاده نظیر رقیق شدن،آلودگی با مواد آلی نیز بستگی دارد.

کاربرد گلوتارآلدئید:

گلوتارآلدئید به عنوان ضد عفونی کننده ی سطح بالا به کار میرود، در ضدعفونی سطح بالا تجهیزات و ابزار نیمه بحرانی  مانند آندوسکوپ ها استفاده میشود،

از گلوتارآلدئید برای گندزدایی تجهیزات اندوسکوپی، ترمومترها، تجهیزات لاستیکی، لنز( به دلیل اینکه خاصیت خورندگی ندارد) استفاده میشود.

برای ضدعفونی سطح بالای تجهیزات پزشکی مثل اندوسکوپ، نیوپ اسپیرومتری و mouthpiece، دیالیزور، ترانس دوسر و.. استفاده می شود.

 

ماندگاری ضد عفونی کننده های گلوتارآلدئید:

گلوتارآلدئید معمولا هنگام استفاده رقیق میشود ، مطالعات انجام شده نشان داده است که پس از چند دوره و چند روز استفاده  محلول رقیقتر میشود. این کاهش غلظت به دلیل عدم خشک شدن کامل دستگاه و آب باقی مانده اتفاق می افتد.

CDC بر لزوم اطمینان از ضدعفونی سطح بالای تجهیزات نیمه بحرانی تاکید میکند، حداقل غلظت قابل قبول برای ضدعفونی سطح بالا ۱ تا ۵/۱% است، بنابراین باید به موضوع رقیق شدن محلول ها دقت کرد حتی اگر زیر ۲۸ روز باشد. طبق نظر CDC  محلول های حاوی گلوتارآلدئید تا ۴۰ بار استفاده  ضدعفونی قابل مصرف هستند و بعد از آن غلظت قابل قبول را ندارند.

در تحقیقی که در بیمارستان امام رضا مشهد انجام شد، محلول های ضد عفونی کننده گلوتارآلدئید بعد از ۷۴ دور استفاده با اینکه هنوز ۱۴ روز از زمان فعال شدن آن نگذشته بود، توانایی از بین بردن مایکوباکتریوم را نداشت. لذا پیشنهاد میشود از محلول ضد عفونی کننده سطح بالای مناسب حاوی گلوتارآلدئید نظیر دسکوتون ۲% جی دی ای استفاده شود.

فعالیت ضد میکروبی ضدعفونی کننده های سطح بالا حاوی گلوتارآلدئید:

فعالیت ضد میکروبی گلوتارآلدئید در تحقیقات مختلف و در شرایط آزمایشگاهی بارها سنجیده شده است،

طبق نظر CDC محلول گلوتارآلدئید ۲% ،در حالت قلیایی طی کمتر از ۲ دقیقه باکتری های وژتاتیو را از بین میبرد.

بر روی قارچها و ویروس و مایکوباکتریوم توبرکلوزیس تا ۱۰ دقیقه و بر روی اسپور باسیل و گونه های کلستردیوم تا ۳ ساعت اثر کشندگی دارد،اسپور کلستریدیوم دیفیسیل سریع تر از اسپورهای گونه های کلستردیوم و باسیل از بین میرود.

نکات ضروری در هنگام استفاده از ضدعفونی کننده های سطح بالا حاوی گلوتارآلدئید:

_ لازم است پرسنل در هنگام پردازش آندوسکوپ، در اتاق با تهویه مناسب حضور داشته باشند.

_حین مصرف این ماده باید از دستکش و عینک و تجهیزات مناسب استفاده شود.

_برای پاک کردن سطوح noncritical  استفاده نشود.

_ حداکثر مقدار مجاز موجود گلوتارآلدئید در هوا ۰٫۲ ppm   میباشد.

منابع:

تاثیر گلوتارآلدئید در ضد عفونی کردن آندوسکوپها

Guideline for Disinfection and Sterilization in Healthcare Facilities (2008)

 

دیدگاهتان را بنویسید