مقالات ضدعفونی کننده

عفونت های بیمارستانی

 تعریف عفونت­های بیمارستانی:

در یک تعریف ساده، عفونت بیمارستانی عفونتی­ ست که بیمار در طی بستری در بیمارستان کسب می­ کند.

چهار نکته در این تعریف وجود دارد:

۱- عفونت

۲- بیمار

۳- اقامت در بیمارستان

۴- کسب عفونت

۱- در تعریف عفونت آمده است:

تهاجم یک میکروارگانیسم  به یک میزبان که متعاقباً در آن تکثیر کرده و ساکن می­شود. عفونت می­ تواند به بیماری آشکار منجر شود.

مورد دوم بیمار است. البته هر شخصی که به هر نحوی با بیمارستان در ارتباط است می­تواند به عفونت بیمارستانی دچار گردد مانند پرستاران، پزشکان، پرسنل اورژانس، عیادت کنندگان و …

منظور از مورد سوم (اقامت در بیمارستان) این مطلب است که دریافت این عفونت در بیمارستان یا هر مرکز بهداشتی – درمانی دیگری مانند درمانگاه و مطب صورت

می­ گیرد.

و آخرین مورد (کسب عفونت) به این نکته اشاره دارد که این عفونت از قبل در شخص وجود نداشته است. اگر فردی یک عفونت را خارج از بیمارستان دریافت کرده و در دوره کمون باشد و پس از ورود به بیمارستان علائم عفونت و بیماری را بروز دهد، این عفونت به عنوان یک عفونت بیمارستانی به حساب نمی­ آید (گرچه این عفونت می­ تواند مخزن جدیدی برای عفونت سایر بیماران و پرسنل باشد.)

نهایتاً عفونت بیمارستانی را می­ توان اینطور تعریف کرد:

عفونت بیمارستانی به عفونتی گفته می ­شود  که در زمان پذیرش بیمار وجود نداشته و ۴۸ تا ۷۲ ساعت پس از پذیرش بیمار در بیمارستان یا طی دوره­ای مشخص پس از ترخیص بیمار (۱۰ تا ۳۰ روز) علائم آن ظاهر می­ گردد.

 

۲- انواع عفونت­های بیمارستانی بر اساس محل عفونت:

الف) عفونت­های دستگاه ادراری: فراوانترین عفونت بیمارستانی عفونت دستگاه ادراری­ ست. این عفونت­ها  مرگ و میر کمتری نسبت به سایر عفونت­های بیمارستانی دارند اما گاهاً منجر به باکتریمی و مرگ می ­شوند. تشخیص این عفونت­ ها بوسیله کشت ادرار صورت می ­پذیرد. عوامل این عفونت غالباً با منشأ فلور طبیعی (یا بیمارستانی) مربوط به روده هستند.

 

باکتریمی: حضور باکتری در خون

فلور طبیعی: در یک شخص سالم مکان­ هایی مانند مغز، خون، مایع مغزی – نخاعی و عضلات عاری از هر گونه میکروب هستند. اما سطوح خارجی بدن و غشاهای مخاطی که به هر نحوی قابلیت تماس با محیط را دارند توسط تعدادی از باکتری­ها کلونیزه می­ شوند. به میکروب­ هایی که در شرایط سلامت در مکان­ های مختلف بدن یافت می­شوند عنوان فلور طبیعی اطلاق می­ شود. میکروب­هایی که فلور طبیعی را تشکیل می­ دهند در شرایط سلامت بدن بی­ ضرر و حتی در مواردی مفید هستند.

کلونیزاسیون: استقرار باکتری­ها در مکانی برای رشد و تکثیر

ب) عفونت زخم جراحی: بسته به نوع جراحی و شرایط بیمار ۰/۵ تا ۱۵ درصد احتمال عفونت زخم جراحی وجود دارد. علائم عفونت زخم جراحی بصورت وجود ترشحات چرکی اطراف زخم یا محل تخلیه ترشحات و یا سلولیت منتشر اطراف زخم بروز می­ نماید.

ج) پنومونی: این مورد از عفونت در بیمارانی که در ICU در ونتیلاتور هستند اهمیت دارد. انتشار آلودگی توسط تجهیزات تهویه می­تواند عاملی مهم در انتقال این عفونت­ها باشد. همچنین احتمال ابتلا به پنومونی در افراد دارای تشنج و یا افرادی که سطح هوشیاری پایین دارند بیشتر است.

د) باکتریمی: کمتر از ۵% عفونت­ های بیمارستانی را به خود اختصاص می­ دهد اما میزان مرگ و میر در باکتریمی بسیار بالاست (بالای ۵۰% در مورد بعضی از میکروارگانیسم­ها). گونه­ هایی ازجنس استافیلوکوکوس و کاندیدا نقش مهمی در ایجاد باکتریمی دارند. باکتریمی می ­تواند در اثر عفونت محل ورود انواعی از وسایل داخل وریدی و یا مسیر تحت جلدی کاتتر ایجاد شود. به هر حال عوامل ایجاد کننده باکتریمی همواره با منشأ فلور پوست هستند.

هـ) سایر عفونت­های بیمارستانی: محل­های مهم دیگری که قابلیت ابتلا به عفونت­های بیمارستانی را دارند شامل این موارد می­ باشند؛ عفونت پوست و بافت نرم، گاستروانتریت روتاویروسی در کودکان، گاستروانتریت کلستریدیوم دیفیسیل در بالغین، سینوزیت، عفونت­های روده­ای، عفونت­های چشم و ملتحمه، اندومتریت و عفونت­های دستگاه تناسلی متعاقب زایمان.

۳- عوامل میکروبی ایجاد کننده عفونت بیمارستانی:

پاتوژن­های بسیاری می­ توانند ایجاد عفونت­ بیمارستانی کنند. تنوع این میکروب ­ها در میان بیماران مختلف، مراکز بهداشتی – درمانی مختلف و کشورهای مختلف متفاوت است.

الف) باکتری­ها:  عمدة عوامل عفونت­ های بیمارستانی، باکتری­ها هستند که می ­توان آنها را به دو دسته باکتری­های فلور طبیعی و باکتری­های بیماری زا طبقه ­بندی کرد.

الف) باکتری­های همزیست: به عبارتی دیگر همان فلور طبیعی بدن هستند. این باکتری­ها نقش مهمی در جلوگیری از کلونیزاسیون باکتری­های پاتوژن در محل­های مختلف بدن دارند. در صورت ضعیف شدن سیستم ایمنی میزبان، برخی از این باکتری­ها قابلیت ایجاد بیماری دارند.

باکتری­های پاتوژن یا بیماری زا: این باکتری­ها ویرولانس بیشتری دارند و بدون توجه به وضعیت میزبانشان ایجاد عفونت می­ کنند.

ب) ویروس­ها: احتمالاً تعداد زیادی از ویروس­ها شامل ویروس هپاتیت B و ویروس هپاتیت C قابلیت ایجاد عفونت­های بیمارستانی از طریق انتقال خون، دیالیز، تزریقات یا آندوسکوپی را دارند. همچنین روتاویروس­ها و انترو ویروس­ها نیز می­ توانند از مسیر مدفوعی – دهانی در بیمارستان انتقال یابند. ویروس­های دیگری از جمله HIV، آنفلوانزا و هرپس سیمپلکس نیز قابلیت انتقال در محیط­های بهداشتی – درمانی را دارند.

ج) انگل­ها و قارچ­ها: بعضی انگل­ها مثل ژیاردیا به راحتی بین کودکان و بالغین منتقل می ­شوند. البته بسیاری از قارچ­ها و انگل­ها بصورت فرصت ­طلب ایجاد عفونت  می­کنند (مثلاً در شرایطی که سیستم ایمنی میزبان تضعیف شده باشد) مانند کاندیدا آلبیکانس، گونه­ های آسپرژیلوس و کریپتوسپوریدیوم.

د) پاتوژن فرصت­ طلب: میکروارگانیسمی که بدون وابستگی به میزبان زندگی می­ کند و یا جزئی از فلور طبیعی یک موجود زنده است اما می­ تواند در شرایط خاصی مانند تضعیف سیستم ایمنی میزبان ایجاد بیماری کند.

۴- مخازن و انتقال عفونت­های بیمارستانی:

عاملی که عفونت بیمارستانی را ایجاد می­ کند می­ تواند به طرق مختلفی کسب شود.

الف) فلور ثابت یا موقت خود بیمار (عفونت اندوژن): باکتری­هایی که بصورت فلور طبیعی در بدن فرد وجود دارند می­توانند به این دلایل ایجاد عفونت کنند: انتقال به محلی غیر از محل طبیعی­شان (اشریشیا کولی در دستگاه ادراری)، آسیب به بافت (زخم) یا استفاده بی­مورد از آنتی­ بیوتیک.

ب) فلور سایر بیماران یا فلور پرسنل (عفونت خارجی): عوامل عفونی می­ توانند بین بیماران به روشهای زیر منتقل شوند:

۱- تماس مستقیم بین بیماران

۲- از طریق هوا

۳- از طریق پرسنلی که بطور دائم یا موقت  حامل عامل عفونی شده ­اند.

۴- از طریق اشیایی که توسط بیماران آلوده شده ­اند.

ج) فلور محیط مرکز بهداشتی – درمانی: تعدادی از میکروارگانیسم­ها به خوبی در محیط بیمارستان زنده می­ مانند. سودوموناس، اسینتوباکتر و میکوباکتریوم می­ توانند در آب، محیط­ های مرطوب و گاهاً در ضدعفونی کننده­ ها زنده بمانند. غذا، ملحفه و البسه و ذرات گرد و غبار نیز می­ توانند عوامل مهمی در انتقال عفونت­ها به حساب آیند.

References:

  • World Health Organization (WHO). Prevention of hospital-acquired infections. A practical guide, 2nd edition, 2002.
  • World Health Organization (WHO). Practical Guidelines for Infection Control in Health Care Facilities. 2004
  • Prescott, Lansing M; et al. 6th edition, 2005

دیدگاهتان را بنویسید