مقالات ضدعفونی کننده

تمیز کردن و ضدعفونی کردن سطوح در دندانپزشکی

سطوح دندان پزشکی برای جلوگیری از بروز عفونت، همواره باید تمیز و ضدعفونی شوند. سطوح می توانند توسط ذرات معلق موجود در هوا (مانند ذرات خروجی از حفره دهان بیمار)، تماس پوستی دندان پزشک، دستیار و بیمار منتقل شوند. شمار زیادی از میکروارگانیسم ها می توانند بر روی سطوح جمع شده و با لمس کردن به راحتی منتقل شوند.

تمیز کردن سطوح:

تمیز کردن سطوح، آلودگی ها را از بین برده و میکروارگانیسم های محیطی را نابود می کند. اثر مکانیکی آن نیز می تواند شمار پاتوژن های بیماری زا را کاهش دهد.

ضد عفونی سطوح:

ضدعفونی کردن سطوح، میکروارگانیسم های بیماری زا و دیگر میکروارگانیسم ها را نابود یا غیر فعال کرده و تعداد پاتوژن های بیماری زا را کاهش می دهد.

تمیز کردن روزانه منطقه ورودی، معابر، راه پله ها، اتاق انتظار، اتاق استراحت کارکنان و دفاتر یک بار در روز کفایت می کند. این امر همچنین در مورد برخی از سطوح که نیاز به ضدعفونی ندارند، نظیر سطوح پذیرش، به کار می رود.

الزامات تمیزسازی باید با مسئولین نظافت مورد بحث قرار گیرد. ما استفاده از یک برنامه نظافت که به موجب آن تمام افراد مربوطه در امر نظافت درگیر شوند را توصیه می کنیم.

ضدعفونی متداول سطوح-که نقش پیشگیری را برعهده دارد-باید بر روی آن دسته از سطوحی به کار رود که انتظار می رود گزینه ای مناسب برای آلوده شدن با مواد شامل پاتوژن های بیماری زا باشند. به عنوان مثال در واحدهای درمانی، میز متحرک، ظرف شستشوی دهان و… که در این موارد لازم است از ضد عفونی کننده سریع الاثر مانند محلول ضد عفونی کننده دزومد رپید ای اف استفاده شود.

این اقدامات به منظور اعمال محدودیت در گسترش پاتوژن های بیماری زا در حین درمان و پس از آن می باشد.

سطوحی که به طور معمول ضدعفونی می شوند، به محض آن که خشک شود قابل استفاده می باشد.

اقدامات هدفمند به منظور ضدعفونی سطوح نیز بر روی سطوحی که آلودگی های قابل شناسایی نظیر خون یا بزاق داشته باشند، به کار می روند.

ضدعفونی نهایی:

این برنامه ضدعفونی در اتاق هایی که برای درمان بیماران آلوده به پاتوژن های خاص نظیر هپاتیت ب یا هپاتیت سی مورد استفاده قرار می گیرد، پیاده سازی شده و تمام سطوح در دسترس بیمار را که می تواند با عوامل بیماری زا آلوده شده باشد، در بر می گیرد. الزامات مورد نیاز برای برنامه ضدعفونی نهایی بسته به هر مورد تعریف می شود.

 

الزامات برای تجهیزات عملی مورد نیاز:

سطوح اتصالی باید صاف و قابل شستشو باشند. این امر همچنین شامل کنترل روی دستگاه ها هم می شود.

سطوحی که در اتاق های رادیولوژی مورد استفاده قرار می گیرند-مانند قفسه هایی برای نگهداری مواد داخل دهانی ایکس ری و ابزاری که برای گرفتن تصاویر ایکس ری مورد استفاده قرار می گیرند- باید همواره عاری از هر گونه عفونت باشند. کلیه لوازم و اتصالات موجود در اتاق انتظار نیز باید به آسانی قابل تمیز شدن و در صورت لزوم ضدعفونی شدن باشند. سطوح کف باید عاری از هرگونه منسوجات باشند تا به راحتی ضدعفونی شوند.

در هنگام انتخاب ضدعفونی کننده برای تجهیزات، از مناسب بودن محصول مورد استفاده اطمینان حاصل کنید.

سطوح، اشیاء و تجهیزاتی که به سختی تمیز یا ضدعفونی می شوند و دارای احتمال آلودگی با خون یا بزاق در طی درمان می باشند، باید به منظور جلوگیری از آلودگی در طی پروسه درمانی پوشانده شوند.

ابزار مورد استفاده برای تمیز کردن و ضدعفونی کردن سطوح:

مقادیر کافی از ابزار لازم برای تمیز و ضدعفونی کردن سطوح را آماده کنید. مواردی از قبیل دستمال مرطوب، دستمال مرطوب یک بار مصرف، سطل و… را ابتیاع نمایید. در صورتی که از دستمال مرطوبی بهره می برید که قابلیت چند بار استفاده را دارند، از صحت فرآوری آن اطمینان حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید