مقالات ضدعفونی کننده

سیفتی باکس چیست و چگونه در مدیریت پسماند مورد استفاده قرار می گیرد؟

سیفتی باکس

 سیفتی باکس چیست؟

در این مقاله که توسط تیم R&D شرکت کیمیا سوشا جمع آوری و تهیه شده است سعی داریم به پاسخ این سوال بپردازیم. همچنین برای آگاهی از نحوه‌ی تولید سیفتی باکس و خرید سفتی باکس (BOX SAFETY) و قیمت سیفتی باکس (BOX SAFETY) و اندازه‌های ابعاد sharp container و خرید اینترنتی sharp container و تاریخ سیفی باکس (BOX SAFETY) و هر سؤال و پرسش دیگری در مورد نمایندگی های فروش سفتی باکس (BOX SAFETY) یا sharp container مقالات گروه R&D شرکت کیمیا سوشا را دنبال کنید. برای پاسخ به این سوال ابتدا باید به چند سوال دیگر پاسخ دهیم:

زباله‌های زیست محیطی یا خطر زیستی یعنی چه؟

خطر زیستی (Biological hazards) یا (Biohazards) اشاره به مواد زیستی دارد که برای زندگی اَندامگان زنده به‌ویژه انسان خطرآفرین است. این خطر می‌توان از سوی پسماند مواد دارویی، یا میکروب، ویروس با منبع زیستی باشد.
بحث ترابری، مواد آلاینده در رده‌های زیر دسته‌بندی می‌شوند و شماره بین‌المللی دریافت می‌کنند:

  1. دستهٔ A با شمارهٔUN ۲۸۱۴-، آلاینده‌هایی که بر زندگی انسان و حیوان آسیب می‌زند: این مواد باعث آسیب و معلولیت همیشگی یا بیماری‌های کشنده برای انسان یا حیوان در تماس با آن می‌شود.
  2. دستهٔ B با شمارهٔUN ۲۹۰۰-، آلاینده‌هایی که تنها بر زندگی حیوانات اثر می‌گذارند: این مواد باعث آسیب و معلولیت همیشگی یا بیماری‌های کشنده می‌شوند.
  3. دستهٔ C با شمارهٔUN ۳۳۷۳- مواد زیستی که باهدف پژوهش یا شناخت بیماری‌ها منتقل می‌شوند.

پسماندهای دارویی معمولی با شمارهٔUN ۳۲۹۱- مواد پسماند یا قابل بازیافتی که از درمان‌های دارویی بر روی انسان یا حیوان یا پژوهش‌های زیستی به‌جای مانده‌اند که تولید و محصول آزمایش‌های زیستی را در برمی‌گیرد.

سیفتی باکس چیست

سیفتی باکس چیست

آرم خطر زیستی یا زیست‌محیطی به شکل بالا میباشد که بر روی اقلام دارای قابلیت ایجاد خطر و آسیب، الصاق می‌گردد .

سیفتی باکس چیست

زباله‌های بیمارستانی چگونه دفع می‌شوند؟

تجهیزات پزشکی نوک تیز استفاده‌شده در یک ظرف مخصوص به نام سیفتی باکس (BOX SAFETY) یا sharp container قرار می‌گیرند که در مقالات پیشین به‌طور مفصل در مورد آن‌ها بحث کرده‌ایم. این ظروف پلاستیکی سخت و رنگی هستند که دارای درب محکم است. این ظروف دارای برچسب زیست‌محیطی اغلب قرمز (در ایالات‌متحده) یا زرد / بنفش (در اروپا) هستند.
در برخی از کشورها ازجمله ایلات متحده آمریکا همراه با خرید اقلام دارویی خاص سیفتی باکس نیز ارائه می‌گردد به‌طور مثال با اولین خرید دارو از Pfizer ممکن است یک سفتی باکس به شما داده شود. این شرکت دارویی که در سال ۱۸۴۹ توسط چارلز فایزر تأسیس شد در حال حاضر بزرگ‌ترین شرکت تولیدکننده اقلام دارویی است. به نقل از دانشنامه آزاد ویکی‌پدیا شرکت فایزر در سال ۱۹۶۴ میلادی شرکتی را بانام شرکت سهامی لابراتوارهای فایزر، تحت مالکیت خود در ایران راه‌اندازی کرد. پس از انقلاب۱۳۵۷، سهام این شرکت به سازمان صنایع ملی ایران انتقال و نام آن به شرکت لابراتوارهای رازک تغییر یافت.

سیفتی باکس چیست
در حد امکان توصیه می‌شود از سیفتی باکس کوچک و یا سیفتی باکس ارزان در مصارف خانگی که بیماران دیابتی یا بیماران خاص که با تزریق دارو روزانه مواجه هستند استفاده شود این در صورتی است که شما دسترسی کامل به انواع سفتی باکس در ابعاد و اندازه‌هایی مختلف مانند سفتی باکس ۳ لیتری، سیفتی باکس ۵ لیتری و سفتی باکس ۷ لیتری نداشته باشید همان‌طور که واضح است قیمت سفتی باکس به‌اندازه و ابعاد آن‌ها مربوط می‌شود و ممکن از قیمت سیفتی باکس با توجه به شرکت تولیدکننده سفتی باکس نیز متغیر باشد.
درصورتی‌که به‌هیچ‌عنوان نمی‌توانید سیفتی باکس تهیه کنید توصیه می‌شود از هر ظرف پلاستیکی خالی و سخت و دارای یک درب پیچی مانند بطری مواد شوینده لباسشویی استفاده کنید. توجه کنید ظرف انتخابی نباید قابلیت بازیافت داشته باشد. بعد از هر بار استفاده ، روی درپوش را محکم ببندید و در مکانی امن، دور از دسترس کودکان قرار دهید.

سیفتی باکس چیست

وضعیت کشور ایران در تفکیک و دفع زباله‌های بیمارستانی

قوانین دفع زباله‌ها در سراسر جهان متفاوت است. برای بررسی هرچه بیشتر شرایط تفکیک و دفع نخاله‌های بیمارستانی در کشور ایران، گروه R & D شرکت کیمیا سوشا به سراغ منابع و سایت‌های معتبر رفته و چکیده‌ی مقالات مربوط به مدیریت پسماندهای بیمارستانی و خطرآفرین را تهیه‌کرده است. در اولین تحقیق باید دانست قانون مدیریت پسماند مصوب۱۳۸۳ است.
به نقل از مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی ایران ‌قانون مدیریت پسماندها به‌صورت زیر است.

‌قانون مدیریت پسماندها

ماده ۱ – جهت تحقق اصل پنجاهم (۵۰) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و به‌منظور حفظ محیط زیست کشور از آثار زیان‌بار پسماندها و مدیریت بهینه آن‌ها، کلیه وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها و مؤسسات و نهادهای دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی
که‌شمول قانون بر آن‌ها مستلزم ذکر نام است و کلیه شرکت‌ها و مؤسسات و اشخاص حقیقی و حقوقی موظف‌اند مقررات و سیاست‌های مقرر در این قانون را رعایت نمایند.

‌ماده ۲ – عبارات و اصطلاحاتی که در این قانون به‌کاررفته است دارای معانی زیر‌می‌باشد:
‌الف – سازمان: سازمان حفاظت محیط زیست.
ب – پسماند: به مواد جامد، مایع و گاز (‌غیر از فاضلاب) گفته می‌شود که به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم حاصل از فعالیت انسان بوده و ازنظر تولیدکننده زائد تلقی می‌شود.‌پسماندها به پنج گروه تقسیم می‌شوند:

۱ – پسماندهای عادی:
‌به کلیه پسماندهایی گفته می‌شود که به‌صورت معمول از فعالیت‌های روزمره انسان‌ها در شهرها، روستاها و خارج از آن‌ها تولید می‌شود از قبیل زباله‌های خانگی و نخاله‌های ساختمانی.

۲ – پسماندهای پزشکی (‌بیمارستانی)
‌به کلیه پسماندهای عفونی و زیان‌آور ناشی از بیمارستان‌ها، مراکز بهداشتی، درمانی،آزمایشگاه‌های تشخیص طبی و سایر مراکز مشابه گفته می‌شود. سایر پسماندهای خطرناک بیمارستانی از شمول این تعریف خارج است.

۳ – پسماندهای ویژه:
‌به کلیه پسماندهایی گفته می‌شود که به دلیل بالا بودن حداقل یکی از خواص خطرناک از قبیل سمیت، بیماری‌زایی، قابلیت انفجار یا اشتعال، خورندگی و مشابه آن به مراقبت ویژه نیاز داشته باشد و آن دسته از پسماندهای پزشکی و نیز بخشی از پسماندهای عادی، صنعتی، کشاورزی که نیاز به مدیریت خاص دارند جزء پسماندهای ویژه محسوب می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری تابناک که در تاریخ ۰۳ خرداد ۱۳۹۶ منتشرشده است :
۳۰ بیمارستان پایتخت در آن تاریخ مشکل مدیریت پسماند داشتند که اولین ناظر در حوزه مدیریت پسماندها و پساب‌های بیمارستانی وزارت بهداشت است.
ـ بر اساس آمارهای جهانی بین۱۰ تا ۵۲ درصد زباله‌های بیمارستانی عفونی هستند و حتی در صورت بازیافت نیز ممکن است انتقال باعث بیماری‌های واگیردار شوند. بر اساس آمارها حدود ۲۱ میلیون نفر دچار هپاتیت «ب»، دو میلیون نفر هپاتیت «سی» و حدود ۲۶۰ هزار بیمار دچار HIV در جهان، براثر برخورد سهوی با زباله‌های عفونی بیمار شده‌اند.
ـ براثر برخورد سهوی با زباله‌های عفونی ۲۱ میلیون نفر در جهان به هپاتیت «ب»، دو میلیون نفر به هپاتیت «سی» و ۲۶۰ هزار نفر بهHIV، مبتلا شده‌اند. بیش از ۸۰ درصد پسماندهای بیمارستانی در صورت عدم اختلاط با پسماندهای خطرناک و تفکیک در مبدأ،‌ زباله عادی و بی‌خطر هستند.
طبق پژوهش دکتر سیمین کاظمی، وضعیت پسماند بیمارستانی در ایران به‌گونه‌ای است که در ۷۲٫۲ درصد سرانه تولید پسماند بیشتر از استانداردهای سازمان بهداشت جهانی است و از آن مهم‌تر و خطرناک‌تر سرانه تولید پسماند عفونی است که در ۹۰ درصد مناطق کشور بیشتر از استانداردهای جهانی است. (خبرگزاری صداوسیما جمهوری اسلامی ایران – ۴ تیر ۱۳۹۶)

سیفتی باکس چیست

همچنین به نقل از نشریه تخصصی ایمنی, بهداشت و محیط‌زیست (پیام ایمنی) باید توجه داشت که :
در ایران بیش از ۷۵۰ بیمارستان با حدود ۸۵۰۰۰ تخت وجود دارد که به‌طور متوسط هر تخت بیمارستانی ۲/۷ كیلوگرم زباله تولید می‌كند. رطوبت مواد زائد جامد بیمارستانی حدود ۶۰% و وزن مخصوص آن ۰/۲۸ گرم است و به‌طور متوسط حدود ۱۰ در صد مواد آن خطرناك ( عفونی ) است. باید توجه داشت که زباله‌های بیمارستانی كشور حدود ۰/۵ درصد زباله‌های شهری در كل كشور را تشكیل می‌دهند و ۳/۱ درصد بیمارستان‌های كشور، زباله‌سوز دارند (اما اكثر آن‌ها ‌به دلیل آلودگی هوا استفاده نمی‌شوند) و نیز ابراز می‌دارد که ۴۶ درصد بیمارستان‌های سطح كشور دستورالعمل جمع‌آوری، حمل و دفع مواد زائد بیمارستانی را اجرا می‌نمایند.

مطلبی که بسیار چشمگیر و مشخص است این است که در کشور عزیزمان ایران با وجود قوانین سرسختانه هنوز مشکلات عظیمی در جمع آوری و دفع پسماند های عفونی بیمارستانی وجود دارد.

در کتابچه مدیریت پسماندهاي پزشکی که توسط مینا ضیایی کارشناس بهداشت محیط تهیه و تنظیم‌شده است به موارد زیر نیز اشاره‌شده است”
ماده۲۲ :پسماندهاي تفکیک‌شده باید در ظروف ایمن(BOX SAFETY)جمع‌آوری و نگهداری شود.که این ظروف باید داراي ویژگی‌های زیر باشند. به‌آسانی سوراخ یا پاره نشوند. بتوان به‌آسانی درب آن‌ها بست و مهروموم کرد. دهانه ظرف باید به‌اندازه‌ای باشد که بتوان پسماندها را بدون اعمال فشار دست د ر ظـرف انداخت و در خارج کردن آن‌ها از ظرف ممکن نباشد. دیواره‌های ظرف نفوذناپذیر باشد و سیالات نتوانند از آن خارج شوند. پس از بستن درب از عدم خروج مواد از آن اطمینان حاصل شود. حمل‌ونقل ظرف آسان و راحت باشد.

سیفتی باکس چیست

پسماند بیمارستانی

ماده۲۳ :از کیسه‌های پلاستیکی براي جمع‌آوری و نگهداری پس‌مانده‌ای تیز و برنده اسـتفاده نشود.

با توجه به اینکه کمپانی کیمیا سوشا به‌عنوان یک شرکت توزیع‌کننده سیفتی باکس و نمایندگی فروش سفتی باکس فعالیت می‌کند با گسترش فعالیت‌های خود در زمینه ارائه سفتی باکس در ابعاد و اندازه‌های مختلف و همچنین سیفتی باکس با هزینه مناسب در تلاش است تا گام‌های ارزشمندی در راستای تأمین سیفتی باکس بیمارستانی و خانگی بردارد. طرح سؤال در مورد وضعیت کشور ایران در جمع آوری و نگهداری پسماند های بیمارستانی شاید خالی از لطف نباشد تا با بررسی‌های بیشتر قدم‌های اساسی‌تری در تأمین نیازهای بیمارستان‌ها برداشته شود.

سیفتی باکس چیست

خبرگزاری ایسنا در تاریخ ۱۳ شهریور ۱۳۹۷ منتشر شد بیان‌شده است که : در برخی استان‌ها به‌ویژه تهران، این است که سازمان مدیریت پسماند، دستگاهی برای جمع‌آوری پسماند پزشکی ندارد. حدود ۱۵ تا ۳۵ درصد پسماندهای تولیدشده در یک بیمارستان، عفونی و ویژه محسوب می‌شود و همچنین اتوکلاو در ۱۰۰ درصد بیمارستان‌های تهران انجام می‌شود، اما زمانی که این تفکیک به‌خوبی صورت نگیرد یا به شکل تفکیک‌شده حمل نشود، آن بیمارستان ۱۰۰ درصد زباله ویژه پزشکی خواهد داشت و تفکیک سازی بی‌اثر می‌شود.
متأسفانه در آخرین گزارش از خبرگزاری تابناک که در تاریخ ۰۱ شهریور ۱۳۹۸ انتشاریافته است همچنان وجود مشکلات زیاد درروند جمع‌آوری و دفع پسماندهای بیمارستانی به چشم می‌خورد. در این گزارش آمده است که اخیراً طی بازدید نمایندگان شهر تهران از گودهایی که محل تفکیک و دفن زباله هستند زباله‌های پزشکی نیز به‌وضوح دیده‌شده است.

سیفتی باکس چیست

نویسنده : S.M

دیدگاهتان را بنویسید