مقالات ضدعفونی کننده

۳ پژوهش جدید در مورد ضدعفونی دست ملاقات کنندگان در بیمارستان‌ها

مقاله‌ای که در پیش روداریم  گروه نویسندگان شرکت کیمیا سوشا به بررسی و نحوه‌ی ضدعفونی دست توسط ملاقات‌کنندگان در بخش‌های بیمارستانی پرداخته است. تأثیر انتقال عفونت‌ها از طریق مراجعه‌کنندگان به بیمارستان چند سالی است که تبدیل به یک موضوع بسیار مهم و اساسی در امر جلوگیری از عفونت‌های بیمارستانی شده است.

عیادت کنندگان، نقش مهمی در انتشار عفونت دارند

در اوایل آموزش‌های مربوط به تحصیلات دانشگاهی ، پزشکان و کادر پرستاری از اهمیت عظیم ضدعفونی کردن دست‌ها در مراقبت از بیماران آگاه می‌شوند. تقریباً یک‌سوم از کلیه عفونت‌های بیمارستانی قابل‌پیشگیری است. اکثر این عفونت‌ها با رفتار صحیح  و مراقبت و رعایت بهداشت دست قابل‌پیشگیری هستند. بااین‌حال، مطالعات نشان می‌دهد که این امر همیشه عملی نیست. در یک روز عادی ، بیش از ۲۰۰ دلیل بارز در هر بیمار برای ضدعفونی و رعایت بهداشت دست می‌تواند در یک بخش مراقبت‌های ویژه رخ دهد. دراین شرایط کارکنان مجبورند یک ساعت اضافی را صرفاً جهت ضدعفونی کردن دست‌ها بگذرانند. این مدت‌زمان موردنیاز جهت ضدعفونی دست شاید در نگاه اول زمان زیادی به نظر بیاید اما با توجه به مقالات دیگر که قبلاً به تفضیل به تأثیر عفونت‌های بیمارستانی پرداخته‌ایم بسیار مهم هست.

دسترسی آسان مراجعه کنندگان به محلول‌های ضدعفونی‌کننده

کارمندان مراقبت‌های بهداشتی به‌طورمعمول از اهمیت رعایت بهداشت دست و ایمنی آگاه هستند، اما ممکن است عیادت کنندگان به بیمارستان چندان آگاه نباشند. معمولاً مراجعه‌کنندگان به‌منظور کمک به بیماران در طول مدت بستری بیماران در بیمارستان ، پاتوژن ها را بر روی پوست خود حمل می‌کنند ، که این امر، آن‌ها را به عناصر مهمی در نگه‌داشتن عفونت‌ها در بدن تبدیل می‌کند و نیز عامل مهمی در انتقال عفونت‌ها از محیط‌های خارج بیمارستانی و یا حتی در بخش‌های مختلف بیمارستانی می‌باشند. برخی از مؤسسات پزشکی از پوسترها و برچسب‌ها برای تشویق عموم مردم برای حفظ بهداشت دست هنگام ورود یا خروج از بخش استفاده می‌کنند. بااین‌حال ، نتایج مطالعه نشان می‌دهد که حتی یک درصد از مراجعه‌کنندگان بیمارستان دست خود را ضدعفونی نمی‌کنند [۱]. برخلاف کادر پزشکی ، بازدیدکنندگان به‌ندرت با افراد مختلف بیمارستان تماس مستقیم دارند ، اما می‌توانند عوامل بیماری‌زایی را به بدن و محیط بیمار منتقل کنند ، که به‌نوبه خود می‌تواند خطر عفونت را افزایش دهد.

 

یکی از عوامل و روش‌های تأثیرگذار در مراکز بهداشتی و بیمارستان‌های مهم برای بهبود انطباق بازدیدکنندگان در بیمارستان، دسترسی آسان به دستگاه‌های ضدعفونی‌کننده دستی و همچنین محلول ضدعفونی‌کننده است. به‌خصوص در بخش‌های بیمارستانی که بسیار پرمخاطب هستند، (به‌طور مثال بخش زنان،کودکان، ریه و قلب که علاوه بر تعداد ملاقات‌کنندگان خود بیماران نیز به‌عنوان منبع عفونت پذیر در انتقال عفونت‌ها مؤثر هستند، سیستم‌های محلول ضدعفونی‌کننده دست آشکارا قرار داده‌شده می‌تواند مقدار قابل‌توجهی برای محافظت از عفونت نشان دهند. یک تیم تحقیقاتی به سرپرستی دیوید بیرنباخ دریافتند که نصب ستون‌های محلول ضدعفونی‌کننده نصب‌شده در مناطق ورودی ، رعایت بهداشت دست ملاقات‌کنندگان را تقریباً به ده درصد افزایش می‌دهد[۲].

 

با یک علامت اضافی یا یک نشان توجه در ورودی بیمارستان‌ها و یا در کنار محلول ضدعفونی‌کننده به‌عنوان یادآوری ضدعفونی دست‌ها، نتیجه حتی بهتر حاصل شد. در مطالعه‌ای که توسط مری هابز و همکارانش انجام شد همچنین نشان داد که مراجعه‌کنندگانی که در قسمت ورودی با علائم و نشانه‌های رعایت بهداشت و ایمنی دست برخورد می‌کنند پنج برابر بیشتر از مواقع دیگر دست‌های خود را ضدعفونی کرده‌اند[۳].

با توجه موارد ذکرشده در مطالب بالا اشاره به محصولات ضدعفونی دست‌خالی از لطف نخواهد بود. شرکت کیمیا سوشا به‌عنوان شرکت توزیع‌کننده درزمینهٔ محصولات ضدعفونی‌کننده محلول ضدعفونی دست آسپتومن Aceptoman را معرفی می‌نماید که به‌عنوان یک محلول بسیار مؤثر در ضدعفونی شناخته‌شده است.

موارد قابل‌توجه در رعایت بهداشت ایمنی

درگیری ذهنی بازدیدکنندگان از بیمارستان در مورد بهداشت دست بسیار مهم است و باید به‌عنوان یک امر اساسی در مراکز بهداشتی موردتوجه روسا و کارکنان قرار گیرد. نصب دستگاه‌های ضدعفونی‌کننده  و محلول ضدعفونی‌کننده دست ، به‌ویژه در مناطق ورودی کلینیک‌ها و بیمارستان‌ها و یا حتی در ورودی اتاق‌های بخش بستری، تأثیر مثبتی در رعایت ملاقات‌کنندگان دارد. پیام‌ها یا نمادهای ایجاد انگیزه در نزدیکی محل نصب محلول‌های بهداشتی علاوه بر زیبایی بر محیط اثر تأثیرگذاری درروند استفاده‌ی مراجعه‌کنندگان از محلول ضدعفونی‌کننده می‌گذارد. کلینیک‌های Christophorus در Coesfeld با چاپ صورت خندان بر روی محلول ضدعفونی‌کننده در قسمت ورودی یک بخش حساسیت افراد را نسبت به تأثیر تصاویر انگیزشی و هشداردهنده به رعایت بهداشت دست آزمایش کردند. درنتیجه ، رعایت بهداشت دست در بین بازدیدکنندگان ، کارکنان و بیماران تا پایان سال ۲۰۱۸ شاهد پیشرفت چشمگیر بوده است.

منابع :

[۱]. https://news.ophardt.com

[۲].  Pittz E.P., Availability and Use of Hand Hygiene Products, by Visitors, at the Entry Points of Hospitals American Journal of Infection Control 37 (5), 2009

[۳]. Birnbach, David J., et al. „Do hospital visitors wash their hands? Assessing the use of alcohol-based hand sanitizer in a hospital lobby.“ American journal of infection control 40.4 (2012): 340-343.

[۴]. Hobbs, M. A., Robinson, S., Neyens, D. M., & Steed, C. (2016). Visitor characteristics and alcohol-based hand sanitizer dispenser locations at the hospital entrance: Effect on visitor use rates. American journal of infection control, 44(3), 258-262.

نویسنده: S.M

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید