مقالات ضدعفونی کننده

حساسیت به کلرهگزیدین و آنتی سپتیک های کلرهگزیدین

حساسیت به کلرهگزیدین

حساسیت به آنتی سپتیک های کلرهگزیدین

واکنش های ازیاد حساسیت چیست؟

پاسخ های التهابی حاصل از واکنش های ایمونولوژیک را واکنش های ازدیاد حساسیت می نامند وبه عبارتی هرگاه سیستم ایمنی دچار بی نظمی شده وسلول های دخالت کننده با انجام وظیفه بیش از حد باعث آزارها وآسیب های بافتی بشوند به این فرآیند ازدیاد حساسیت میگویند.

واکنش های ازیاد حساسیت ۴ دسته اند که واکنش به کلرهگزیدن در دو نوع تاخیری و فوری دیده شده است.

واکنش های فوری یا آنافیلاکتیک

واکنش های نوع اول توسط آلرژن ها ایجاد میشود ، وابسته به آنتی بادی های igE، میباشد

معمولا بلافاصله بعد از تماس با آلژن ها ایجاد شده و علائم آن میتواند از کهیر نا شوک آنافیلاکسی که یک وضعیت تهدید کننده برای زندگی است متفاوت باشد.

حساسیت به کلرهگزیدین

واکنش ازیاد حساسیت نوع تاخیری

پاسخ التهابی موضعی مانند درماتیت های پوستی، که معمولا بعد از ۲۴ ساعت بعد تماس با آنتی ژن ایجاد میشود چنین واکنشی را که همراه با تجمع سلول های تک هسته ای در محل التهاب است ازدیاد حساسیت تیپ چهار یا ازدیاد حساسیت تاخیری مینامند

واکنشهای منفی به کلرهگزیدین شامل درماتیت تماسی  (واکنش های حساسیتی  با پاسخ آهسته نوع IV) و واکنش های وابسته به igE (واکنش نوع I)  است که از کهیر تا آنافیلاکسی و ایست قلبی را شامل میشود.

حساسیت به آنتی سپتیک های کلرهگزیدین

آنتی سپتیک های کلرهگزیدین دار

کلرهگزیدین یک ماده ضد عفونی کننده بدون نیاز به نسخه است که به طور گسترده در بخش مراقبت های بهداشتی مورد استفاده قرار می گیرد و در سال های اخیر غلظت های فزاینده ای مورد استفاده قرار می گیرد.

حساسیت به کلرهگزیدین در اثر تماس و مواجه با آن  ممکن است در اثر سواب ، لباس پزشکی آغشته به کلرهگزیدین رخ دهد، لذا شرکت کیمیا سوشا ضروری میداند  به پزشکان و کادر درمان در مورد خطرات کلرهگزیدین هشدار دهد.

گزارش هایی از واکنش حساسیت فوری و شوک آنافیلاکسی در پی تماس با کلرهگزیدین ۲%

حساسیت به کلرهگزیدین

بیمار داروی معمول خود (کلرومفتامین) را خورده بود و نیز غذای حساسیت زا و غیر معمول نخورده بود.

پس از تماس کلرهگزیدین با پوست بیمار ،جهت آماده سازی برای دیالیز، بیمار دچار خارش شدید شد. راش پوستی ایجاد شد و توسعه یافت، سرگیجه و تنگی نفس ، عدم هوشیاری از علائم بیمار بود، فشار خون تا ۷۰/۴۰ کاهش پیدا کرد، ضربان قلب ۷۰ بود و اکسیژن اشباع او تا ۹۲% کاهش پیدا کرد. و آنافیلاکسی مشاهده شد.

خوشبختانه درمان آنافیلاکسی انجام شد و بیمار به وضعیت تثبیت شده بارگشت.

فرض بر حساسیت به کلرهگزیدین گذاشته شد و تست های ایمونولوژیکی گرفته شد

تست پچ پوستی حساسیت به کلرهگزیدین ، سطح سرمی igE، سطح بالای تریپتاز  جواب حساسیت به کلرهگزیدین را تایید کرد.

لازم به ذکر است تماس های مکرر قبلی با کلرهگزیدین هیچ نشانه ای حتی راش پوستی نیز در بیمار نداشت. بیمار حساسیت دارویی نداشت، الکل نمینوشید، سیگار را ترک کرده بود و دارای سابقه قطع عضو، دیابت، کلسترول بالا، بیماری قلبی و نارسایی کلیه بود

بیشتر موارد آنافیلاکسی کلرهگزیدین در حین عمل جراحی رخ میدهد.

یا در طی استفاده از ژل حاوی کلرهگزیدین، کاتترهای آغشته به کلرهگزیدین، کلرهگزیدین موضعی برای ضد عفونی پوست، همچنین مورد آنافیلاکسی ناشی از مصرف خوراکی کلرهگزیدین در هنگام استفاده از دهانشویه حاوی کلرهگزیدین نیز گزارش شده است.

بسیاری از محلول های حاوی کلرهگزیدین، غلظت ۰/۵% کلرهگزیدین را دارند، در بعضی از کشورها از جمله بریتانیا از غلظت ۲% کلرهگزیدین استفاده میشود به همین دلیل گمان میشود استفاده از غلظت بالاتر کلرهگزیدین دلیل ایجاد واکنش های آلرژیک بیشتر در بریتانیا باشد.

در تحقیقی درباره ی استفاده از هندراب های حاوی کلرهگزیدین از کارکنان مراکز بهداشت و درمان در بریتانیا، از ۸۶ نفر  نمونه مورد مطالعه چهار مورد حساسیت به کلرهگزیدین یافت شد.

 

 

حساسیت به آنتی سپتیک های کلرهگزیدین

گزارش مشابه از لهستان بیان کرد که آزمایش پچ پوستی حساسیت به کلرهگزیدین در ۸ نفر از ۳۳۳ پرستار مرکز بهداشت و در سه جراح جواب مثبت را نشان داد.

 

حساسیت به آنتی سپتیک های کلرهگزیدین حساسیت به کلرهگزیدین

گزارش های واکنش ازدیاد حساسیت نوع تاخیری به کلرهگزیدین

گزارش اول از حساسیت تاخیری بیمار مرد ۴۰ ساله ای بود که مطابق پروتکل برای عمل آماده شد.

بیمار سابقه ی هیچ گونه آلرژی یا حساسیت پوستی را نداشت

پای بیمار بعد از تماس با کلرهگزیدین دچار خارش شد و این خارش از میان ران تا مچ پا ادامه پیدا کرد.

در طی روزهای بعد راش شدت یافت، چهار روز بعد عمل در کلینیک حضور پیدا کرد و در معاینه کهیر های توسعه یافته دیده شد.

علاوه بر این پا در منطقه ی زانو که جراحی شده بود تحت تاثیر قرار گرفت ، درماتیت پیشرفت کرد و با اینکه آنتی بیوتیک مصرف شده بود عفونت باکتریایی ثانویه ایجاد شد.

مورد دوم زن ۷۱ ساله ای بود که برای عمل جراحی انگشت پا  آماده سازی شده بود و از بانداژ حاوی کلرهگزیدین استفاده شده بود. وی هیچ سابقه ی پزشکی مبنی بر حساسیت نداشت

دو روز بعد از عمل بیمار به اورژانس مراجعه کرد زیرا دچار راش منتشرشده در قسمت های پایین بدن شده بود، واکنش آلرژیک تشخیص داده شد و با وجود مصرف دارو ، راش پوستی تا دو هفته بعد عمل ادامه داشت.

حساسیت به آنتی سپتیک های کلرهگزیدین

با توجه به آسیب های گزارش شده در اثر آنتی سپتیک های حاوی کلرهگزیدین تیم علمی کیمیا سوشا

توصیه میکند در استفاده از این محصول تجدید نظر صورت بگیرد.

پیشنهاد ما به شما محلول آنتی سپتیک بی خطر و سازگار با پوست آسپتومن شرکت کیمیا سوشا  می باشد

منابع:

Alastair G. Dick, FRCS, BSc1, Baljinder Dhinsa, FRCS, MSc2, Roland P. Walker, FRCS, MSc3,

Samrendu Singh, FRCS, MA; Delayed Allergic Reaction to ChloraPrepTM in Foot and Ankle Surgery; The Journal of Foot & Ankle Surgery 58 (2019) 192−۱۹۴

Sameer Bahal,1 Samriti Sharma,2 Lene Heise Garvey,3 Vasantha Nagendran; Anaphylaxis after disinfection with 2% chlorhexidine

wand applicator, 1Department of Immunology,

Barts Health NHS Trust, London

هرگونه کپی از این مطلب تنها با ذکر منبع(کیمیا سوشا) مجاز است.

 

اثر سایتوتوکسی آنتی سپتیک های کلرهگزیدین دار

 

دیدگاهتان را بنویسید